Interstellar’ın kara delikleri bilimsel araştırmaları nasıl etkiledi?

Gösterimde olduğu dönemde büyük bir ilgi gören ve hakkındaki tartışmaların uzun bir süre devam ettiği Interstellar‘la (Yıldızlararası) ilgili daha önce yayınladığımız bir inceleme yazısında filmin havada kalan yanlarının ötesinde bilimsel açıdan önemli motivasyonlar oluşturabileceğine de işaret ediliyordu. Zira geçtiğimiz yıl, Wired dergisinde yayınlanan bir makalede de gişede büyük başarılar yakalayan bu uzay filminin arkasındaki görsel efekt ekibinin teorik fizikçi Kip Thorne‘la ortak bir çalışma yürüterek ışığın Gargantua adlı kara deliğe nasıl çekildiğine dair nasıl aydınlatıcı bir model oluşturdukları anlatılıyordu.

Filmin gösterimden kalkmasının ardından, söz konusu çalışmaların etkilerinin halen devam ettiği yeni yayınlanan bilimsel bir makaleyle de gösterilmiş oldu. Buna göre, astrofizikçiler bu doğrultuda yapılan çalışmaları destekleyen hesaplamalar doğrultusunda oluşturulan bilgisayar yazılımının gelecekte uzaydaki diğer cisimlerin de modellenmesine yardımcı olabileceğini belirttiler.

İLGİLİ İÇERİK: ‘Interstellar’ üzerine eleştirel bir not

Interstellar için çalışan ekip film için hazırlanan simülasyonlar üzerinde çalışmaya başladıklarında halihazırda sahip olunan teknolojinin istedikleri sonucu elde etmelerini sağlamaktan uzak olduklarını fark etmişlerdi. Ekibin hazırladığı yıldız görselleri IMAX ekranının 23 milyon piksel çözünürlüğüne genişletildiğinde yeterince tatmin edici bir görüntü sağlamıyordu. Bu yüzden, ekip tarafından DNGR (Double Negative Gravitational Renderer) adı verilen tamamen yeni bir simülasyon modeli yaratmak zorunda kalındı.

Görsel efekt ekibi DNGR’de çalışan en deneyimli bilim insanlarından biri olan Oliver James, konuyla ilgili yaptığı basın açıklamasında şöyle söyledi: “Işık titremelerinden kurtulmak ve film için gerçekçi bir biçimde çok daha net resimler üretebilmek adına kullandığımız kodu daha önce hiç yapılmamış bir şekilde değiştirdik.” Buna göre James, tekil ışınların izlediği yolun izini sürmek yerine, kendisinin ve ekibinin daha önce hiç görülmediği kadar daha keskin hareket eden bir görüntü yaratan ışık demetlerine baktıklarını ifade etti. Bu da uzayda seyahat eden ışığın dev nesnelerin etrafında eğilme efekti olan yerçekimsel merceklenmeyi görselleştirmek adına özellikle verimli sonuçlar elde edilmesini sağladı. İşte bu görselleştirmeler de astrofizikçilerin gelecekte daha fazla ilginç kozmik hadiseleri modellemelerine yardımcı olacağı belirtiliyor.

interstellar, bilimsel kara delik

Gargantua’nın en gerçekçi versiyonu (IOP Science)

Classical and Quantum Gravity dergisinde yayınlanan makale, aynı zamanda ilginç bir biçimde filmdeki Gargantua görselinin bilimsel açıdan en doğru görüntü olmaktan uzak olduğu da açıklandı. Filmde, Gargantua’nın disk biçimindeki geniş görüntüsü —kara deliğin etrafından, yukarısından ve altından çekilen maddenin parlayan halkası— görece daha erken bir aşamada yaratılmıştı ve oldukça simetrik bir tasarıma ve hafif kırmızıya çalan bir renk dokusuna sahipti.

Söz konusu yazılımda kullandıkları koda ekstra detay ekleyen bilim insanları sonunda Gargantua‘nın çok daha doğru bir görüntüsünü elde ettiler. Bu nihai versiyon kara delik döndükçe ortaya çıkacak olan devasa rotasyonel kuvvetleri de işin içine katıyor. Bu kuvvetler yalnızca maddeyi kara deliğin bir kenarına fırlatmakla kalmıyor, aynı zamanda gözlemci için ışığın rengini de değiştirebiliyorlar. Doppler etkisi adı verilen bu durumda bir ışık ya da ses dalgasının gözlemciye bağlı olarak değişmesinin nedeninin ışık ya da ses kaynağının hareket etmesi olduğu biliniyor.

James, New Scientist’e verdiği demeçte, “Bu görselleri bilimsel bir temel üzerinde oluşturduklarını ama onlar üzerinde değişiklikler yapabilsinler diye kontrolü her zaman sanatçılara verdiklerini” söyledi ve şöyle devam etti: “Yönetmen Christopher Nolan’a verdiğimiz ilk görsellerde Doppler değişimi bulunmuyordu, ve sanırım o da görselleri bu haliyle çok sevdi.”

İLGİLİ İÇERİK: Interstellar’ın ünlü ‘dört boyutlu küp’ sahnesinin kamera arkası

Written by

Disiplinler ve kültürlerarası bir içerik deneyimi; en güncel felsefe, sanat, müzik, sinema, edebiyat, bilim ve teknoloji haberleri...