1865 yılına ait, elle renklendirilmiş samuray fotoğrafları

Fotoğrafçı Felico Beato 1863 yılında Japonya’ya geldiğinde, bütün bir ülke büyük bir iç savaşın ortasındaydı. İki yüz yılın üzerindeki bir inziva döneminin ardından Japonya Amerikalılar tarafından Batı ülkeleriyle ticaret yapmaya zorlanmaya başlamıştı. O dönemde ülke, Edo bölgesindeki Tokugawa Shogunate ve Kyoto’da konuşlanmış olan İmparatorluk Kortu arasında ikiye bölünmüştü. Aradan geçen on yılı aşkın bir zaman zarfından sonra, Bakamatsu olarak bilinen bir dönemde İmparatorluk düzeni ülkedeki kontrolü yavaş yavaş ele geçirdikçe Japonya da giderek bölünüyordu. Bu noktada, her şeyi değiştiren şey Chōshū ve Satsuma bölgelerinin samurayı 1867’de Shogunate’i yenilgiye uğrattığında gerçekleşti, böylece İmparator Meiji yönetimindeki imparatorluk düzeninde bir restorasyona gidilmek durumunda kalındı.

1832 yılında Venedik’te doğan, İngiliz-İtalyan kökenli Beato, o yıllarda İngiltere’nin kontrolünde olan Yunanistan’ın Korfu adasında büyüdü. Ticaret yapmayı aynı zamanda ünlü ve öncü bir fotoğrafçı olan James Robertson’dan öğrenen Beato, onunla aynı zamanda İstanbul’a da yolculuklar yaptı ve Britanya İmparatorluğu’nun Kırım, Hindistan ve Çin’deki savaşlarını da belgeledi. Beato’ya göre James Robertson 19. yüzyılın en önemli fotoğrafçılarından birisiydi.

İLGİLİ İÇERİK: Japon oyuncak bebek Kokeshi’nin büyüleyici yapılış süreci

1862 yılında Beato, elindeki fotoğraf çalışmalarının büyük bir çoğunluğunu sattı ve elde ettiği parayı Londra Borsası’na yatırdı ve kısa bir süre sonra da bütün yatırımını kaybetti. Bir sonraki yıl, Beato İngiltere’den ayrılmaya ve yeni bir maceraya atılmaya karar verecekti, rota bu defa Japonya’ydı. Yokohama’ya vardığında, Beato fotoğrafları üzerinden eskizler ve gravürler üreten bir İngiliz sanatçı olan Charles Wirgman’la bir iş kurmaya karar verdi. O günlerde Japonya’da seyahat etmek oldukça tehlikeliydi, zira birçok Shogunate samurayı Batılıları hedef alıyordu, örneğin Edo’daki Amerikan elçiliği samuraylar tarafından yıkılmış ve buradaki Batılılar da ölümle tehdit edilmişti. Günün birinde, Beato da o dönem bir tür kaosun etkisi altındaki iki İmparatorluk polisi eşliğinde Kamakura’ya gitmeyi reddettiğinde tam da böyle bir sondan kurtulmuş oldu. Yine de, Beato ordudaki bağlantıları üzerinden, feodal Japonya’nın son yıllarını belgeleyeceği ülkenin birçok uzak köşesine seyahat etmeyi başardı.

samuray fotoğraf

Beato’nın bu dönemde çektiği ilk fotoğrafları arasında, ona memnuniyetle poz vermiş olan Satsuma samuraylarının portreleri de vardı. Dangerous Minds sitesinde belirtildiğine göre, aşağıda görülen dört kişilik samuraydan oluşan bir grubun fotoğraf çekiminde, güçlerini ve cesaretlerini sembolik olarak göstermek için ayaktaki samuraylardan birinin İngiliz edebiyatından bir kitabı tuttuğunu ve oturan bir diğer samurayın ise kınından çıkmış bir kılıçla poz verdiğini görüyoruz. Seyahat etmek iç savaş yüzünden yasaklandığı için, Beato’nun da birçok samuray savaşçısını ve onlara eşlik eden hayat kadınlarını fotoğrafladığı yer olan Yokohama’da bir stüdyo açtığı biliniyor.

Önümüzdeki günlerde yolu İngiltere’ye düşenler için Felice Beato’nun bu oldukça nadir nitelikteki elle renklendirilmiş fotoğraflarından oluşan özel bir seçkinin de 23-24 Mayıs’ta düzenlenen Londra Fotoğrafçılık Fuarı’nda sergileniyor olacağını ekleyelim.

samuray fotoğraf 7

samuray fotoğraf 3

samuray fotoğraf 4

samuray fotoğraf 5

samuray fotoğraf 6

samuray fotoğraf 8

samuray fotoğraf 9

İLGİLİ İÇERİK: Tokyo, reklamlar olmadan nasıl görünürdü?

samuray fotoğraf 10

samuray fotoğraf 11

samuray fotoğraf 12

samuray fotoğraf 13

samuray fotoğraf 14

samuray fotoğraf 15

samuray fotoğraf 16

samuray fotoğraf 17

İLGİLİ İÇERİK: Japonya’daki çevrimiçi göçmenlerin öyküsü: ‘İnternet Kafe Mültecileri’

Written by

Disiplinler ve kültürlerarası bir içerik deneyimi; en güncel felsefe, sanat, müzik, sinema, edebiyat, bilim ve teknoloji haberleri...