Eski Paris’in kayıp sokakları

20. yüzyılın en önemli fotoğrafçılarından Eugène Atget’in (1857-1927) fotoğrafçı olmaya karar vermesindeki en önemli neden aslında bir ressam olarak yeterince başarılı olamamasıydı. 1898 yılından itibaren kendini Paris’in eski caddelerini görüntülemeye adayan Atget, günümüzde de Paris’le özdeşleşmiş en etkili fotoğrafçılardan biri olarak biliniyor.

Mashable’da yer alan habere göre kendisini bir tür belgesel kaydedicisi olarak gören Atget, yine kendisini aslında bir tür “yaratıcı-yapımcı” olarak nitelendiriyor. Atget’in fotoğraflarının birçoğunun sabahın ilk ışıklarında sessiz bölgelerde çekilmesi de aslında sanatsal bir tercih olmaktan çok işlevsel bir tercih: Atget o dönem için de zamanına göre modası geçmiş bir kamera ve fotoğraf tekniği kullanıyordu ve dolayısıyla bunlar uzun süren poz ve çekim aşamaları anlamına geliyordu. Bunun bir sonucu olarak da çalışma zamanı olarak sokakların ve caddelerin neredeyse tamamen boş olduğu anları seçiyordu.

İLGİLİ İÇERİK: Paris’te sergilenmeye başlanan bu heykeller Platon’dan ilham alınarak yapıldı

Yıl: 1902. Au soleil d’or, Place de l’Ecoles, Septième Arrondissement. Fotoğraf: EUGÈNE ATGET/GEORGE EASTMAN HOUSE

Yıl: 1902. Au soleil d’or, Place de l’Ecoles, Septième Arrondissement. Fotoğraf: EUGÈNE ATGET/GEORGE EASTMAN HOUSE

Paris’in modernite tarafından giderek ortadan kaldırılan mağazalarını, caddelerini ve mimari detaylarını kayıt altına alan bu fotoğraflar, söz konusu değişimi 1853’te İmparator III. Napoleon’un talimatlarıyla başlatan Georges-Eugène Haussmann’ın yaptığı yeniliklerden öncesine ait. Söz konusu değişim programı 1927 yılına kadar devam etti.

Birinci Dünya Savaşı boyunca Atget oldukça sınırlı sayıda fotoğraf çalışmasına imza attı. Çekimlerden elde ettiği negatiflerini evindeki bodrum katında saklayan Atget, 1920’de bunları Fransız devletine sattı ve böylece bu projesinin de artık tamamlanmış olduğunu düşündü.

Gözlerden uzak bir hayat süren Atget çalışmaları hakkında da kamuoyuna herhangi bir açıklama yapmadı. Fakat hayatının sonlarına doğru, fotoğrafları Sürrealizm akımının dikkatini çekti.

Au Griffon - 39 quai de l’Horloge (1e arr)

Au Griffon – 39 quai de l’Horloge (1e arr)

Au Port Salut - Cabaret Rue des Fosses St. Jacques (5e)

Au Port Salut – Cabaret Rue des Fosses St. Jacques (5e)

Rouen - maison 108 rue Moliere

Rouen – maison 108 rue Moliere

Au Tambour, 63 quai de la Tournelle (5e arr)

Au Tambour, 63 quai de la Tournelle (5e arr)

Au Bourdon d’or 93 Rue St. Honore (1er)

Au Bourdon d’or 93 Rue St. Honore (1er)

Brocanteur 38 rue Descartes (5e arr)

Brocanteur 38 rue Descartes (5e arr)

Hotel 5 Rue Grenier St. Lazare (3e)

Hotel 5 Rue Grenier St. Lazare (3e)

İLGİLİ İÇERİK: Yalnızca yıldızlarla aydınlanan şehirler nasıl görünürdü?

Boutique Jouets

Boutique Jouets

Coiffeur, Bd. de Strasbourg

Coiffeur, Bd. de Strasbourg

Boulevard de Strasbourg

Boulevard de Strasbourg

Avenue des Gobelins

Avenue des Gobelins

Boulevard de Strasbourg

Boulevard de Strasbourg

Avenue de l'Observatoire

Avenue de l’Observatoire

İLGİLİ İÇERİK: Sosyal insanın çöküşü

Yazar:

Disiplinler ve kültürlerarası bir içerik deneyimi; en güncel felsefe, sanat, müzik, sinema, edebiyat, bilim ve teknoloji haberleri...