Metafizik sanatın kurucusu Giorgio de Chirico konuşmaları

Pera Müzesi, İtalyan gerçeküstücü ressam ve ‘Scoulo metafisica‘ sanat hareketinin kurucusu Giorgio de Chirico’nun (1888-1978) eserlerine yer verilen Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi adlı sergisini 24 Şubat’ta ziyaretçilere açmıştı. Müze şimdi de sergi kapsamında metafizik sanatının öncüsü Giorgio de Chirico’nun çalışmalarını dört farklı konuşmayla mercek altına alıyor. 2 Nisan Cumartesi, tüm gün boyunca gerçekleştirilecek olan konuşmalar Pera Müzesi ve İtalyan Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilecek.

İtalyan Başkonsolosluğu ve İstanbul İtalyan Kültür Merkezi işbirliğiyle düzenlenecek olan konuşmalar, 20. yüzyılın en ilgi çekici sanatçılarından biri ve metafizik resim akımının da kurucusu olan Giorgio de Chirico’yu farklı yönleriyle ele alacak. Konuşma serisinde katılımcılar ilk olarak serginin de küratörü olan Fabio Benzi’yi dinleme şansı bulacaklar. “Metafizik Sanatının Başlangıcı” başlığıyla bir değerlendirme yapacak olan Benzi sanatçının metafizik sanata dair “aydınlanmasını” ortaya çıkaran sanatsal ve fiziksel unsurlara değinecek. Ardından, Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Bilimsel Kurulu üyesi ve sanat tarihçisi Claudio Strinati ise sanatçının en gizemli temalarından “Gizemli Havuzlar” üzerine bir konuşma yapacak.

Bu iki konuşmanın ardından Metafizik Sanat Yayını’nın bilimsel koordinatörü Katherine Robinson ise 1968-1976 yılları arasındaki neo-metafizik dönemi ele alacak. Giorgio de Chirico’nun farklı metinleri üzerinde çalışmalar yapan Engin Soysal’la birlikte felsefe yazarı Ahmet Soysal da sanatçının yazınsal ifadesi ve resimleri arasındaki bağlantıyı tartışacaklar.

Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi sergisi sanatçının 70 resim, 2 litografi serisi ve 10 heykelini bir araya getiriyor. Yoğun ilgi gören sergi 1 Mayıs 2016 tarihine kadar sürecek.

Yoğun bir ilgiyle takip edilen ve 70 resim, 2 litografi serisi ve 10 heykeli içeren Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi sergisi 1 Mayıs 2016’ya kadar ziyaretçilerini bekliyor olacak.

Giorgio de Chirico stüdyosunda. Görsel: Pera Müzesi

Giorgio de Chirico stüdyosunda. Görsel: Pera Müzesi

2 Nisan’daki gerçekleştirilecek olan konuşmalar serisinin programı ise şöyle:

“Giorgio de Chirico Üzerine”

Program:

İtalyan Kültür Merkezi Programı

“Metafizik Sanatın Başlangıcı”

Fabio Benzi
10:00 – 10:45

Kürator Fabio Benzi’nin “Metafizik Sanatın Başlangıcı” adlı değerlendirmesi, de Chirico’nun 1910’da Floransa’da Metafizik Sanat “aydınlanma”sını ortaya çıkaran sanatsal, sezgisel ve fiziksel unsurlar üzerinde odaklanıyor.

“Gizemli Havuzlar”

Claudio Strinati
11:00 – 11:45

Claudio Strinati, de Chirico’nun en esrarengiz temalarından biri olan, 1930’lu yılların “Gizemli Havuzlar”ını yeni bir bakışla değerlendiriyor. Doğal bir öğe olan suyun, gizemli “su–parke” biçimine büründüğü düşsel bir dünya bu. Temanın işlendiği resimlerde arkaik bir atmosfer hâkim olmakla birlikte bu atmosfer bize modern 1930 toplumunu da hissettiriyor.


Pera Müzesi Programı

“Neo-Metafizik Sanat: 1968–1976”

Katherine Robinson
14:00 – 14:45

Katherine Robinson, de Chirico’nun 1968–1976 yıllarındaki neo-metafizik sanatını ele alıyor. Sanatçı bu döneminde, 1910, 1920 ve 1930’lu yıllardaki bilinen konularına geri dönmüş ve onları genç bir ruh ve olağanüstü yaratıcı bir güçle yeniden yorumlamış olmasıyla biliniyor.

“Okunmayı Bekleyen Resim; Bakılmayı Gerektiren Metin”

Ahmet Soysal ve Engin Soysal
15:00 – 15:45

Ahmet Soysal ve Engin Soysal ise ortak konuşmalarında Giorgio de Chirico’nun yazınsal ifadesi ile resimleri arasındaki bağı tartışıyor. De Chirico resimsel nesneyi, anlatı ve düşünce düzlemlerini aynı anda ve birbiriyle ilişkide harekete geçirmek için bir vesile olarak görüyor. Ressamın yapıtında söylemselin kaydı yazarlığının özüne de ışık tutuyor. De Chirico’nun yazarlığı resimlerinin içeriğinin ifadesi olmakla birlikte, resimlerin basit bir açıklamasına indirgenmeyip başlı başına bir yaratı alanı oluşturuyor.

Giorgio de Chirico. Görsel: Pera Müzesi

Giorgio de Chirico. Görsel: Pera Müzesi

Giorgio de Chirico kimdir?

Nietzsche ve Schopenhauer’ın felsefelerinden etkilnenen Giorgio de Chirico Yunanistan ve Floransa’da sanat eğitimi aldıktan sonra 1906’da Münih Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi. 1909 yazında İtalya’ya döndü, önce Milano, sonra Floransa’ya yerleşti. Bu kentte “fizikötesi şehir meydanı” serilerine başladı. Haziran 1911’de Paris’e giderken Turin’de birkaç gün geçirdi. Bu kentin tonozlar ve piazzalardan oluşan yapısı, “fizikötesi” atmosferi, Chirico’yu çok etkiledi. Paris’te düzenlediği sergiler Pablo Picasso ve Guillaume Apollinaire tarafından fark edildi. Yine bu sıralarda resimleri satılmaya başlandı.

I. Dünya Savaşı’nda İtalya’ya döndü. Savaştan sonra eserleri tüm Avrupa’da sergilenmeye başlandı. 1924’te ilk eşi Rus balerin Raysa Gurieviç ile evlendi. 1928’de New York ve Londra’da sergiler açtı. 1930’da ömür boyu evli kalacağı ikinci eşi yine Rus olan Isabella Pakszwer Far ile evlendi. Birlikte İtalya’ya yerleştiler.

Chirico, en çok 1909 – 1919 arasındaki “fizikötesi dönem” eserleriyle ve bu eserlerde yarattığı duygu atmosferiyle tanınır. Ressam bu dönemin başında, parlak bir Akdeniz güneşinde yıkanan şehir manzaralarını konu almıştır, sonlara doğru ise tıkışık depolardaki manken benzeri hibrid figürleri konu etmiştir. Chirico ilerleyen yıllarda metafizik konuları bırakarak daha gerçekçi bir resme yöneldi. Ancak sonraki dönem resimleri metafizik dönemdeki kadar başarılı bulunmadı.

Chirico, 1925’te Fiziköteci Hebdomeros adlı bir roman yayımladı.

Written by

Disiplinler ve kültürlerarası bir içerik deneyimi; en güncel felsefe, sanat, müzik, sinema, edebiyat, bilim ve teknoloji haberleri...