Abbas Kiyarüstemi sinemasına ‘yakın plan’

Geçtiğimiz günlerde hayata veda eden dünyaca ünlü İranlı yönetmen Abbas Kiyarüstemi’nin sinema kariyerine retrospektif bir bakış…

1) Ekmek ve Sokak

Ekmek ve Sokak

Kaynak: DeeperIntoMovies

Kiyarüstemi sinema dünyasına 1940 yapımı bu kısa filmi ile adım attı. Bir somun ekmek taşıyan bir erkek çocuğu ve aç bir köpeğin öyküsünü anlattığı bu film, yeni gerçekçilikle inşa edilmiş.

2) Arkadaşımın Evi Nerede?

Kiyarüstemi

Fotoğraf: Arkadaşımın Evi Nerede?

1987 yapımı bu film yönetmenin Köker Üçlemesi’nin ilk filmi. Dalgınlıkla okulda unuttuğu defterini arkadaşına ulaştırmaya çalışan bir çocuğun hikâyesini konu alıyor.

3) Yakın Plan

Yakın Plan

Kaynak: YouTube

Yönetmenin belgesel tarzı sinemacılığının en belirgin örneklerinden, gerçek bir hikâyeden yola çıkarak hazırlanan ve gerçek sahneler içeren 1990 yapımı film, kendisin yönetmeni Muhsin Makmelbaf olarak tanıtıp bir aileyi dolandırmaya çalışan genç bir adamı konu ediyor. Eleştirmenlerce 2012 Sight and Sound anketlerinde tüm zamanların en iyi filmi olarak seçilmiş.

4) Ve Yaşam Sürüyor

Ve Yaşam Sürüyor

Kaynak: Blogspot

1990 Büyük İran Depremi’nin ardından, üçlemenin ilk filminin oyuncusu iki çocuğu arayan bir baba ile oğulun öyküsünü anlatan yarı kurgusal 1992 yapımı film, Köker Üçlemesi’nin ikinci filmi.

5) Zeytin Ağaçları Altında

Zeytin Ağaçlarının Altında

Kaynak: The Kobal Collection

1994 yapımı bu film yine gerçeklik ve kurmaca arasında gidip gelen senaryosu ile dikkat çekiyor. Üçlemenin ikinci filmi Ve Yaşam Sürüyor’un çekim öyküsüne dayanan film, üçlemenin son filmi ve yapıldığı yıl Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye için yarışmış.

6) Kirazın Tadı

Kiyarüstemi

Fotoğraf: Kirazın Tadı

Kiyarüstemi’nin sinema camiasındaki ismini bir anda yücelten Altın Palmiye ödüllü filmi, orta yaşlı bir adamın intiharından sonra para karşılığı onu toprağa gömecek birini arayışını konu alıyor.

İLGİLİ İÇERİK: Sinemayla bütünleşmiş bir yaşam: Abbas Kiyarüstemi

 

7) Rüzgar Bizi Sürükleyecek

Kiyarüstemi

Fotoğraf: Rüzgar Bizi Sürükleyecek

İsmini İranlı şahir Füruğ Ferruhzad’ın bir şiirinden alan film, Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan ödülünün sahibi olmuş. Belgesel yönünün ağır bastığı filmde yerel matem ritüellerini belgelemek amacıyla bir Kürt köyüne doğru yola çıkan bir adamın yolda ve köye vardığında yaşadıklarını konu alır.

8) On

Ten

Kaynak: MOMA

2002 yapımı, tüketici kullanımı için üretilmiş iki kamera ile çekilmiş düşük bütçeli film, İran toplumunun genel panoraması niteliğinde. Yine Altın Palmiye için yarışan film, bir kadın taksi şoförünün Tahran kentinde toplumun farklı kesimlerinden 10 yolcu ile yaptığı konuşmaları içerir.

9) Şirin

Şirin

Kaynak: Offscreen

13. yüzyılda yazılmış bir aşk hikâyesi olan Hüsrev ile Şirin, Şirin’de film içinde film olarak yansıtılır. Fakat biz Hüsrev ile Şirin’in hikâyesini izlemeyiz; Hüsrev ile Şirin’in hikâyesini izleyen yüzlerce kadını izleriz; hikâyeyi kadınların verdiği tepkilerden öğreniriz.

10) Aslı Gibidir

Kiyarüstemi

Fotoğraf: Aslı Gibidir

Yönetmenin İran dışında çektiği ilk filmi olan 2010 yapımı Aslı Gibidir, İtalya’nın Toscana bölgesinde geçer. İngiliz bir yazar ile Fransız bir antikacının sanatta orijinallik gibi konular üzerinden ilerleyen romantik sohbetlerini içeren filmin başrolü Juliette Binoche, Cannes Film Festivali’nde bu filmdeki rolü ile En İyi Kadın Oyuncu ödülünü kazanmıştır.

11) Sevmek Gibi

Sevmek Gibi

Kaynak: MovieBoozer

İran – Japonya ortak yapımı film, okul masraflarını çıkarabilmek için fahişelik yapan bir genç kadının, aracına binen bir profesör ile tanıştıktan sonra değişen hayatını konu alır. Altın Palmiye’ye aday gösterilen film, Abbas Kiyarüstemi’nin son filmidir.

Written by

Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nde felsefe lisansını sürdürüyor. Müzik ve sinemayla ilgileniyor.