Baudelaire’den ilham alan ‘ürkütücü’ sembolist resimler

Charles Baudelaire’in başyapıtı ‘Kötülük Çiçekleri’nden esinlenen ürkütücü bir imgeleme sahip ünlü sembolist resimler bir araya geliyor.

Charles Baudelaire’in 1857’de yayımlanan eseri Les Fleurs du Mal (Kötülük Çiçekleri) gücünü nasıl vampirler, şelalelerce akan kan, devler, dans eden yılanlar ve ‘fıçılar dolusu öfkeden’ alıyorsa, bu sembolist ressamlar da güçlerini böyle bir imgelem zemininden alıyor. Harvard Art Museum, “Flowers of Evil: Symbolist Drawings, 1870 – 1910” adlı bir karma sergide 19. yüzyılın kültürel gücünü taşıyan ve empresyonizm gibi 20. yüzyıl akımlarının oluşmasında ön ayak olmuş kırka yakın sembolist esere ev sahipliği yapıyor.

İLGİLİ İÇERİK: Fransız ressamdan rüya gibi bir ‘büyülü gerçekçilik’

Odlin Redon, “Head of a Young Woman” (c. 1900-1916). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Odlin Redon, “Head of a Young Woman” (c. 1900-1916). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Aubrey Beardsley, Jean Delville ve Odilon Redon gibi sanatçıların resimlerinin yer aldığı sergide, sanatçıların tarzlarından çok, insani deneyimlerin görünmeyen yüzleri ön plana çıkmış. Dönemin psikologları Sigmund Freud ve Carl G. Jung gibi sembolist sanatçılar da rüyalar, hayaller, spiritüellik, mitoloji, arketipler ve bilinçdışı zihnin gizemli işlevleriyle yakından ilgilenmişler.

“Sembolizmde gerçeklik ve dünya, fikirler için ön ayak olan salt bahanemiz oluyor. Kendilerini beyinlerimizin ürettiği rüyalar olarak sunan fikirler, durmaksızın görünüşlerini değiştiriyor,” diye yazmış Belçikalı şair Emile Vergaeren. İşte bu eserler de gerçekliğin değişken yapısını ortaya koymaları için puslu ve neredeyse yarı saydam bir biçimde resmedilmiş. Baudelaire’in dediği gibi üzerinde “sisli bir örtü” bulunan nesneler hiç de katı imişler gibi durmuyor.

Sergilenen eserlerdeki “semboller ormanı” edebiyatın sunduğu bağlamla çok daha iyi anlaşılacakmış gibi görünüyor. Örneğin, Odilon Redon’un “The Raising of Lazarus” (Lazarus’un Yükselişi) adlı resmi, daha önce Lazarus’un resmedildiği dini resimlere göre çok daha farklı bir bağlam taşıyor. Bu resimde pençeli bir hayalete benzeyen Lazarus, bir tabutun kapağından dışarı bakıyor. İncilsel bağlamı çok dikkate alınmamış gibi görünen Lazarus, bu haliyle daha çok bir Edgar Allen Poe öyküsü için çizilmişe benziyor.

Sergi 14 Ağustos’a kadar Harvard Art Museum’da görülebilecek.

Odilon Redon, “The Raising of Lazarus” (c. 1885). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Odilon Redon, “The Raising of Lazarus” (c. 1885). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Aubrey Beardsley, The Dancer’s Reward, for “Salome” (1893). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Aubrey Beardsley, The Dancer’s Reward, for “Salome” (1893). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Aubrey Beardsley, “Isolde” (1895). Fotoğraf: Hyperallergic

Aubrey Beardsley, “Isolde” (1895). Fotoğraf: Hyperallergic

Charles Ricketts, “The Assyrian God,” Oscar Wilde şiiri “The Sphinx” için illüstrasyon. Fotoğraf: Harvard College

Charles Ricketts, “The Assyrian God,” Oscar Wilde şiiri “The Sphinx” için illüstrasyon. Fotoğraf: Harvard College

Jean Delville, Adeline Lesseine (1899). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Jean Delville, Adeline Lesseine (1899). Fotoğraf: Harvard Art Museums

Paul Gauguin, “Parahi te marae (There is the Temple)” (c. 1892).

Paul Gauguin, “Parahi te marae (There is the Temple)” (c. 1892).

İLGİLİ İÇERİK: Yapay zeka bir Rembrandt portresi çizdi!

Yazar:

Yeditepe Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencisi. Sanat ve edebiyatla ilgileniyor.